Heu vist mai un mapamundi marcat amb xinxetes de colors presidint la paret d’una sala d’estar? Aquest recurs decoratiu sol ser utilitzat per la mena de gent que afirma rotundament que una de les seves màximes passions a la vida és viatjar i conèixer gent nova – o si més no explicar la seva vida i miracles al primer arreplegat que troben i ensenyar-los moltes fotos -. Doncs bé, en el cas hipotètic que els membres de Jinjer també decorin la seva llar de forma similar, no cal que us imagineu un mapamundi, penseu directament amb el cap d’en Pinhead de Hellraiser.

Des de l’edició del seu primer àlbum, aquesta banda ucraïnesa s’ha patejat tots els racons habitats del planeta tocant a tot arreu on els han volgut, fins que finalment els ha arribat la possibilitat de tocar en grans festivals i ser caps de cartell d’algunes gires. L’única cosa que els ha pogut frenar ha estat la pandèmia del coronavirus i, com no podia ser d’una altra manera, han aprofitat el temps lliure per composar i gravar nou material, que surt sota el nom de “Wallflowers”.

Una de les idees que podria passar pel cap d’una banda de Metal extrem que ja ha aconseguit el reconeixement internacional, és la d’afluixar una mica la intensitat, i la sensació que tinc després d’escoltar aquest “Wallflowers” és que han fet justament el contrari. Potser sí que en aquest quart àlbum la Tatiana tira més vegades de veus melòdiques que en anteriors ocasions – tampoc ho he cronometrat -, però en l’apartat instrumental, el combo ucraïnès es mostra molt contundent. El seu particular estil, que podria definir-se molt esquemàticament com a Groove/Prog Metal, estira les seves costures més que mai per deixar-nos cançons en què els riffs es retorcen fins a l’extrem, portant alguns temes fins a cotes molt importants d’intensitat. Si el plantejament Groove d’un riff et convida inicialment a moure acompassadament les cervicals, la inclusió de l’element Prog ho fa esclatar tot, provocant greus fractures òssies.

De totes maneres, Jinjer s’han guardat un parell d’asos a la màniga. Una de les característiques que més poden atraure d’aquesta gent és el caràcter juganer de la Tatiana a les veus, i seguint aquest fil s’han marcat un tema rodó com és “Disclosure!”, que segur que entrarà a formar part del seu set-list habitual. I si ens fiem de les dades que proporciona Spotify, la cançó més reproduïda de Jinjer és “Pisces”, una de les més melòdiques de la seva discografia. I a “Wallflowers” ens topem amb “Wallflower”, la cançó que gairebé li dona títol a l’àlbum i que segueix un esquema similar atorgant certa pausa en el ritme del disc.

Molt bon àlbum, altre cop, de Jinjer. Sembla que aquesta gent ja ha deixat la pandèmia enrere i no té aturador.

Ivan Cateura